Procedura
|
Cum, unde şi cine poate face înregistrarea decesului
-
se face declaraţia de deces la ofiţerul de stare civilă din localitatea în care a survenit moartea persoanei,
-
de către:
-
membrii familiei decedatului,
-
în lipsa acestora:
-
de medicul sau alt cadru din unitatea sanitară unde s-a produs decesul;
-
de orice persoană care are cunoştinţă despre deces.
|
Termenele legale pentru înregistrarea decesului
|
-
3 zile * de la data încetării din viaţă, când cauza decesului este naturală
-
48 de ore * socotit de la momentul morţii, când decesul se datorează unei sinucideri, accident sau alte cauze violente, precum şi în cazul găsirii unui cadavru
-
24 de ore * de la data decesului, pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului de 30 zile;
* termenele se socotesc astfel:
* dacă decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenele legale:
|
Acte necesare
|
Când decesul se datorează unei cauze naturale
-
certificatul medical constatator al decesului, completat corect;
(A SE CITI CU ATENŢIE la primire, dacă conţine neconcordanţe trebuie corectat de emitent)
-
certificatele de stare civilă ale persoanei decedate (naştere, căsătorie);
-
actul de identitate al decedatului (buletin/ carte de identitate/ provizorie);
-
cartea de identitate a declarantului.
Când decesul se datorează unei cauze violente, accident, sinucidere
-
certificatul medical constatator al decesului, completat corect;
(A SE CITI CU ATENŢIE la primire, dacă conţine neconcordanţe trebuie corectat de emitent)
-
dovada eliberată de poliţie sau Parchet (Procuratură) din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces;
-
certificatele de stare civilă ale persoanei decedate (naştere, căsătorie);
-
actul de identitate al decedatului (buletin/ carte de identitate/ provizorie);
-
cartea de identitate a declarantului;
|
Locul înregistrării
|
Actul de deces se întocmeşte la S.P.C.L.E.P.sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs decesul ori s-a găsit cadavrul
|
Eliberarea certificatului
|
Cui se eliberează certificatul de deces
|
Legislaţie aplicabilă
|
-
Legea nr. 119/ 1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată şi actualizată;
-
Hotărârea Guvernului nr. 64/ 2011 pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă;
-
Codul civil, Legea nr. 287/ 2009, republicată şi actualizată;
-
Legea nr. 677/ 2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, actualizată;
|
Important de ştiut
|
Când decesul a survenit în străinătate şi înmormântarea se doreşte România
-
înhumarea cadavrului unui cetăţean român ori de origine română, al cărui deces s-a produs în străinătate, se face pe baza adeverinţei eliberate de ofiţerul stării civile de la primăria localităţii în care urmează să se facă înmormântarea,
Acte necesare:
-
cererea scrisă a persoanei interesate;
-
certificatul/ extrasul de deces emis în străinătate;
-
traducerea legalizată a acestui certificat/ extras;
-
certificate de stare civilă (naştere/ căsătorie) şi actul de identitate al persoanei decedate (fotocopii).
Ce se întâmplă cu actele persoanei decedate
-
Ofiţerul de stare civilă, delegat, reţine:
-
certificatul medical constatator al decesului;
-
actul de identitate al persoanei decedate;
-
dovada de la poliţie sau parchet (când este cazul).
-
Ofiţerul de stare civilă, delegat, restituie declarantului:
-
actul de identitate al declarantului;
-
certificatele de stare civilă ale persoanei decedate cu menţiunea DECEDAT;
-
Ofiţerul de stare civilă eliberează pe seama decedatului:
-
certificatul de deces;
-
adeverinţa de înhumare.
|